انتقاد بایدن از ترامپ در مهمانی در کاخ سفید وزیر خارجه بحرین پس از ۱۳ سال وارد دمشق شد نمایندگان پارلمان عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا شدند جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه جدیدترین موضع‌گیری لاپید درباره توافق با حماس پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا وزیر کشور: اجرای طرح انسداد مرز‌ها در حال پیگیری است کشف ۳ میلیون لیتر سوخت قاچاق در بندر کلاهی میناب (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی مطلوب است دیدار معلمان نمونه با مقام معظم رهبری سارق بی‌رحم در مشهد طعمه‌اش را با نوشیدنی مسموم به قتل رساند + عکس جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ جهاد اسلامی: اسرائیل به این نتیجه رسیده که جنگ راهکار آزادی اسرا نیست ادعای رسانه صهیونیستی: هواپیمای رئیس موساد در ریاض به زمین نشست موشک‌های تاروس به اوکراین نخواهد رفت ادعای رسانه صهیونیستی: اکثر مسئولان اسرائیلی موافق توافق مبادله اسرا هستند ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد شلیک ۳۰ موشک به پایگاه میرون اسرائیل توسط حزب الله لبنان + فیلم (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) نتانیاهو از صدور حکم بازداشتش وحشت زده است خودروی یک وزیر صهیونیست واژگون شد + فیلم زلنسکی: حداقل به هفت سامانه دفاع هوایی نیاز داریم
سرخط خبرها

درگیری‌های نیروگاه اتمی زاپوریژیا اوکراین چقدر خطرناک بود؟ 

  • کد خبر: ۱۰۱۰۲۸
  • ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۷
درگیری‌های نیروگاه اتمی زاپوریژیا اوکراین چقدر خطرناک بود؟ 
بمباران بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا از سوی ارتش روسیه و آتش‌سوزی ناشی از آن وحشت از تکرار حادثه اتمی چرنوبیل را در میان جهانیان برانگیخت.

به گزارش شهرآرانیوز، پس از آنکه مقام‌های اوکراینی اعلام کردند حریق مرکز تمرین و آمادگی نیروگاه مهار شده و آسیبی به تاسیسات ایمنی رآکتور وارد نشده است، نگرانی‌ها کاهش یافت.

با این حال و با وجود آنکه نیروگاه زاپوریژیا طراحی و ساخت متفاوتی با چرنوبیل دارد و در برابر آتش مقاوم است، کارشناسان امنیت هسته‌ای و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به جریان داشتن جنگ در اطراف چنین تاسیساتی هشدار می‌دهند و آن را بسیار خطرناک توصیف می‌کنند.

یکی از نگرانی‌های اصلی این است که بالا گرفتن نبرد در اطراف نیروگاه‌های هسته‌ای می‌تواند به جریان برق سامانه سرمایشی (خنک‌کننده) رآکتورها آسیب برساند. در چنین شرایطی، موتورهای دیزلی با قدرت پایین‌تر برای خنک کردن رآکتورها به کار می‌افتند. آسیب به همین سامانه می‌تواند منجر به فاجعه‌ای نظیر انفجار نیروگاه فوکوشیمای ژاپن در سال ۲۰۱۱ شود؛ زمانی که زلزله و سونامی ناشی از آن سیستم سرمایشی را از کار انداخت و باعث شد مواد ذوب شده از قلب سه رآکتور به بیرون نشت کند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین نسبت به عواقب گسترده و وخیم حوادث مشابه هشدار داد. آقای زلنسکی در یک نطق تلویزیونی پراحساس گفت: «اگر انفجاری روی دهد، این پایانی برای همه و اروپا خواهد بود. اروپا باید تخلیه شود» رئیس جمهوری اوکراین از ملت‌های جهان خواست تا به روسیه برای پایان دادن به نبرد در نزدیکی نیروگاه‌ هسته‌ای فشار بیاورند.

در نیمه شب چه گذشت؟

دمیتری اورلوف، شهراد انرهودار گفت یک ستون نظامیان روس در حال حرکت به سوی نیروگاه زاپوریژیا دیده شدند و صدای تیراندازی در شهر به گوش می‌رسید. اندکی بعد و در بامداد جمعه مقام‌های اوکراینی خبر دادند ارتش روسیه کنترل نیروگاه را به دست گرفته است.

آندری توز، سخنگوی نیروگاه زاپوریژیا به تلویزیون اوکراین گفت گلوله‌های خمپاره مستقیما به محوطه تاسیسات اصابت کرده و باعث آتش‌سوزی در یکی از شش رآکتور نیروگاه شده اند.

به گفته همین مقام، در آغاز آتش‌نشانان به دلیل تیراندازی قادر به کنترل شعله‌های آتش نبودند.

حتی پیش از بروز این حادثه خطرناک،، رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای هشدار داده بود که این نهاد به‌شدت نگران عملیات نظامی روسیه در نزدیکی نیروگاه است.

ممکن بود چه اتفاقی بیفتد؟

رآکتوری که آسیب دیده، در زمان حادثه خارج از مدار اما سرشار از سوخت هسته‌ای بود. ۴ رآکتور از ۶ رآکتور هم‌اکنون خاموش شده اند و تنها یکی از آن‌ها فعال است.

جان وولفشتال، مدیر ارشد کنترل تسلیحات و منع اشاعه [تسلیحات اتمی] در شورای امنیت ملی ایالات متحده در دوره باراک اوباما می‌گوید احتمالا گنبد/سپر بتونی از قلب رآکتورها در برابر گلوله‌های توپ و تانک محافظت کرده است. این کارشناس با این حال با یادآوری این واقعیت که«آتش‌سوزی در یک نیروگاه هسته‌ای هیچ‌وقت خبر خوبی نیست، گفت: «به هیچ‌وجه نمی‌خواهیم که نیروگاه‌های اتمی‌مان مورد حمله قرار بگیرند و به آتش کشیده شوند و آن‌هایی که برای اطفای حریق می‌آیند، نتوانند به آن دسترسی داشته باشند.»

از سوی دیگر، خطر سامانه سرمایشی رآکتورها هم وجود دارد. استخرهایی که در آن میله‌های فلزی استفاده شده، خنک می‌شوند، در برابر گلوله‌های توپ و تانک آسیب‌پذیرند و صدمه به آن‌ها می‌تواند باعث نشت مواد رادیواکتیو شود.

منبع: یورونیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->